Как Уго Чавес бори империализма с народни автомобили

„Сентауро“ – един от антиимпериалистическите автомобили на Чавес. Снимка: венирауто

От деня, в който Адолф Хитлер издава заповедта за производство на „Фолксваген“, рядко се е случвало кола да получи толкова явна идеологическа мисия. Само че автомобилите, които излизат от време на време от поточната линия в завода Венирауто, западно от Каракас, ще освободят венецуелците от „хомота на капитализма“, обявява президентът Уго Чавес. Заводът бе открит с голяма помпозност от Чавес преди три години.

Компанията е смесено дружество на Иран и Венецуела, което както прогнозира венецуелският президент, ще превърне страната му в износител на коли. Заводът освен това има за цел да бъде пример за принципите на социалистическото производство, въпреки че работещите в него гледат на нещата по различен начин.

През декември те скръстиха ръце в знак на протест срещу отказа на компанията да преговаря с тях за колективен договор. Възнагражденията им, дори по силно надценения официален обменен курс на националната валута, възлизат на около 25 долара на ден. Те се оплакват от лоши условия за сигурност и експлоатационни практики. Техният, както се предполага, социалистически работодател отказва да признае профсъюзите им и пренебрегва заповедта на министерството на труда да върне на работа уволнените синдикалисти.

Автомобилите на Венирауто са преработка на модели, изхвърлени на боклука през 80-те години на миналия век от империалистическия Запад. „Турпиал“ – хечбек с пет врати, е разработен на основата на „Форд Фестива“, а средният клас „Сентауро“ е клонинг на „Пежо 405“, въпреки че и двете коли са оборудвани със специална система, която им позволява да се движат на природен газ. Претенциите за разоряване на капитализма се основават на цената: те подбиват конкурентните модели с около 50 процента. Това е причината да си купите такава кола, ако можете да си я позволите.

Заводът има производствен капацитет от 25 хиляди автомобила годишно, но изпитва трудности (дори според официални признания) да извади и 10 хиляди. Няма нито търговска мрежа, нито кредитни механизми, освен ако Чавес лично нареди да бъде раздадена партида коли на група привилегировани държавни служители.

Може би просто e също толкова добре, че 30-те хиляди клиенти, които според правителството чакат за антикапиталистически автомобил, трябва да се научат да карат без кола. Когато не хвали „Турпиал“ и „Сентауро“, Чавес е известен с това, че роптае срещу самата идея за притежаване на автомобил. „Импулсът да се сдобиеш с кола“, каза той на студенти по някакъв повод, „е отрова за човешката душа“. След това Чавес се качи на своята лимузина и замина.

По БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.