Внимавай с Ментел, Грабул и Свиваком за Коледа. Как да се опазим от заробващи договори?

Мобилните оператори зарибяват с коледни и новогодишни промоции. Предлагат уж евтино джгиесеми със заробващи договори за 1-2 години, които се подновяват автоматично. В чужбина на новите абонати дават безплатно телефони, у нас – хем си плащаш, хем те заробват с автоматично подновяващи се договори. Снимка: Мобил уърлд

Ментел, Грабул и Свиваком, както наричат във форумите в Интернет мобилните оператори у нас, бомбардират потребителя с коледни и новогодишни промоции. Някои оферти за джиесеми са примамливи и хората се хващат и подписват без много да му мислят договори за 1 или 2 години. А после се оказва, че операторите подновяват автоматично тези договори за същия срок напред, като всячески пречат на потребителя да се измъкне от тях, когато им изтича срокът (всичките хватки и номера на компаниите са изредени по-долу).

Договорите – капан за потребителя

Всеки потребител знае, че за да купи по-изгодно нов телефон, трябва да подпише договор с мобилния оператор за 1 или 2 години. Колкото по-дълъг е срокът, а разговорите и месечните вноски – по-скъпи, толкова по-евтино може да вземе телефона (съвсем отделна тема е, че на Запад мобилните оператори дават съвсем безплатно скъпи джиесеми на новите абонати, докато тук им ги продават скъпо). След време новите абонати пропищяват от сметките и нямат търпение да им изтече договорът. Но най-често са неприятно изненадани – след крайната дата договорът им автоматично е бил подновен от мобилния оператор за същия срок – 1 или 2 години, при същите цени за абонамент и месечни такси. Тоест, не е станал безсрочен, както се очаква. И не може да се прекрати, без да се платят неустойки до изтичането му – тоест за 6, 10 или 15 месеца напред, колкото остават до края му.

Ето какво гласи клауза от стандартен клиентски договор с Мтел: „Действието на договора се продължава автоматично за една година при същите условия, ако един месец преди изтичането на срока нито една от страните не отправи писмено предизвестие за прекратяването му.”

Същата клауза я има и във всички срочни договори с клиенти на Глобул. Доскоро само договорите с Виваком ставаха безсрочни след изтичане на първоначалния им период, а потребителят имаше право по всяко време след края на първоначално договорения срок, да спре картата си, без да дължи неустойки. Но вече и в някои от договорите с Виваком има клауза за автоматично удължаване с още година или две при липса на предизвестие (така е при пакетните услуги Виваком дуо, Виваком трио и др). Въпреки промяната, в клиенски център на Виваком на бул. „Дондуков” продавач-консултант продължава да заблуждава клиентите, че всички договори с Виваком стават безсрочни след изтичане на първоначалния период.

Всеки потребител трябва да си провери кога изтича договорът му и да подаде молба месец предварително да се преобразува в безсрочен. Иначе операторите като „МТел“ и „Глобул“ автоматично го подновяват за още 1 година. Снимка: e-vestnik

От колцентъра на „Мтел” затвърждават впечатлението, че мобилните оператори в България злоупотребяват с доверието на клиентите чрез мрежата си от служители. Ето какво обясняват след обаждане на *88 : „При нас, дори и клиентът да е подал едномесечно предизвестие, това не значи, че картата му ще бъде спряна на заявената дата. Два-три дни преди крайния срок той пак трябва изрично да потвърди намерението си да прекрати отношенията си с Мтел, в противен случай пак му удължаваме автоматично договора. В този случай обаче (когато има предизвестие) потребителят може да си спре картата във всеки следващ момент от удължения срок, без да плаща неустойки”.

„Ако се възползвате от правото си на едномесечно предизвестие, логично е да не дължите неустойка. Допълнителното заявление за отказ от услугата, което са ви казали, че трябва да се направи, на практика обезсмисля предизвестието”, казва Десислава Миланова, началник отдел „Правен” в Комисията за защита на потребителите. Според нея е валидно само това, което потребителят е подписал. Всичко друго представлява едностранно тълкуване от страна на оператора, което не обвързва правно клиента. Това, че телекомът се опитва чрез свои представители да прилага някаква друга практика, не значи, че е в правото си. От което следва, че дори и мобилният оператор да удължи автоматично договор, за чието прекратяване има писмено предизвестие, клиентът не дължи пари за времето след крайния срок. Той може да защити правата си в съда, независимо от натрупана впоследствие сума.

Въпреки че Комисията за защита на потребителите непрекъснато получава жалби, свързани с мобилните оператори, тя няма право да им издава задължителни предписания или да ги санкционира, с изключение на случаите на нелоялна търговска практика, която се забранява със заповед на председателя.

Регулаторният орган е Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Тяхното обяснение по казуса е следното: „КРС следи единствено за съответствие на съдържанието на общите условия… с изискванията на закона. Ето защо, комисията е направила всичко необходимо такива клаузи за автоматично подновяване на договори да не се съдържат в общите условия и на трите предприятия, предоставящи мобилни услуги. Въпреки, че не разполага с реални възможности за намеса относно съдържанието на индивидуалните договори, КРС е изразила изричната си и категорична позиция в становище, отправено до мобилните предприятия, че посочената в предходното изречение клауза не следва да се съдържа в договорите”.

Очевидно мобилните оператори не са се съобразили с препоръката, но КРС е безсилна да им въздейства. „Формално юридически става въпрос за договорна свобода, която позволява страните да уговарят всичко, което изрично не е забранено от закона. Друг е въпросът дали дадената уредба, преценена през призмата на защита интересите на крайния потребител, е целесъобразна и правилна”, казват от КРС.

На същото мнение е и Милка Христова, член на Комисията за защита на потребителите. „Ако тук може да търсим някаква нелоялна търговска практика, то тя е по отношение на прилагането на тази клауза”, казва Христова.

Как пречат на потребителя да прекрати договора си

Много от жалбите в Комисията за защита на потребителите са за това, че мобилните оператори пречат да клиентите си да подадат предизвестие в законовия срок. Юристът Десислава Миланова дава пример: „Клиентът се опитва да упражни правото си да прекрати договора с едномесечно писмено предизвестие, но мобилният оператор фиксира конкретна дата. Такава дата в договора няма, но операторът решава, че ако срокът изтича примерно на 22 декември, потребителят трябва да подаде предизвестие точно на 22 ноември и нито ден по-рано. Ако отиде преди фиксираната дата, казват му: „Дошли сте рано – елате на 22-и“. Когато отиде на 22-и, измислят друга причина да не  приемат заявлението. След 22-и направо му казват: „Вече сте закъснели. Съжаляваме, но договорът ви се подновява автоматично”.

В по-малките градове използват други хватки – казват на човека, че при тях не може да подаде предизвестие, а трябва да отиде в клиентския център на някой по-голям град и там да се откаже. Това е свързано с губене на време и разноски за потребителя. На другото място пак го размотават, опитват се да го отпратят и т. н.

„Проблемът е, че когато разполагаме само с твърденията на потребителите, тези взаимоотношения няма как да се докажат, казва Милка Христова, член на КЗП. Често потребители ни пишат в жалбите, че са изпратили писмо с предизвестие, но им се е върнало като непотърсено. Това може да се докаже, само ако са го изпратили с обратна разписка. Други оплаквания гласят: „Обаждаме се в офиса, отпращат ни, звъним на *88, казват ни да отидем в друг офис”. По принцип разговорите на *88 би трябвало да се записват, но едва ли мобилният оператор ще предостави запис, който го уличава в нарушение.

Съвети за предпазване от Ментел, Грабул и Свиваком

– Направи си сметката дали реално ще ти излезе по-евтино да си купиш за Коледа джиесем с двугодишен договор, или е по-добре да го платиш накуп, макар и по-скъпо. Като станеш веднъж абонат, сметката ти се надува с разни хватки, зарибяват те с есемеси за игри и т. н. И по-евтиното винаги излиза по-скъпо.

–  При проблем или нелоялно отношение от страна на търговеца, събирай доказателства за всичките си действия, за да можеш да се защитиш в съда или като се жалваш в Комисията за защита на портебителя. Например – когато отиваш да подадеш предизвестие за прекратяване на договора, искай входящ номер, документ, че си подал молба. Ако служител отказва да приеме предизвестието, накарай го да се подпише, че отказва. Ако пращаш заявлението по пощата или чрез посредник, трябва да е с обратна разписка, с нотариална покана или по куриер, който също да предостави разписка за доставяне.

– Бъди нащрек при общуването си с мобилните оператори и внимателно чети всички договори, общи условия и декларации, преди да подпишеш. Няма оправдания „Не видях“, „Не прочетох“, „Дребен беше шрифтът“.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.