Япония – малки технически хитрини пестят големи ресурси

Крушката EverLed на „Панасоник“ спестява енергия и има 19 години живот. Снимка: фирмен сайт

Прагматични и убедени, че технологията – тяхната най-голяма сила – със сигурност може да предложи лек за тегобите на нашето общество, японските индустриални фирми се надпреварват да прилагат хитрини, с които уредите да консумират по-малко енергия и да щадят околната среда.

„В този дом, когато някой седне на канапето в хола, климатикът го „намира“ и насочва към него въздух с подходяща температура; осветеността на телевизора автоматично се настройва в зависимост от околното осветление, така че картината остава качествена, при минимизирано потреблението на електричество“. Президентът на „Панасоник“ Фумио Оцубо повтаря на драго сърце, че стремежът му е компанията, създала „жилището на близкото бъдеще“, да бъде лидер, осигуряващ модерен високотехнологичен конфорт, съпътстван с икономия на енергия и намалени въглеродни емисии. Оцубо продължава: „Ако тръгнете към кухнята, там се включва осветлението, а лампите, климатикът и телевизорът в хола автоматично се изключват. Това става със сензори за движение, температура и светлина и системи, които ги регулират“.

Производството у дома на електричество от слънчеви панели, към които е свързана акумулаторна батерия литий-йон, ограничава загубите на енергия от транспортирането й, както и емисиите на въглероден диоксид. „Панасоник“, поставена от икономическата група „Никей“ на първо място в класацията на японските индустриални фирми, щадящи околната среда, изобретява множество технически подобрения, за да сведе до минимум потреблението на ресурси в жилищата. „Като се наклони барабанът на пералнята, консумацията на вода намалява, защото течността се разпределя по-ефикасно“, подчертава една домакиня.

Хладилникът е изолиран с нови, изключително фини материали, които осигуряват по-добра изолация, но за чието производство са нужни по-малко суровини, изтъква Панасоник. Хладилникът има сензор с чип, който прогнозира вероятните отваряния и затваряния и почти преминава в режим стендбай, когато „знае“, че дълго време ще стои затворен, „запаметявайки“ навиците на собствениците си, обяснява стопанката на къщата.

„Панасоник“ съвсем не е единствената японска компания, която хвали своите „еко“ открития – те са важен фактор за увеличаване на продажбите. Следващите в класацията на „Никей“ са от същия сектор: „Шарп“, „Мицубиши Илектрик“ и НЕК, която изпревари шампиона на хибридните автомобили „Тойота“ (на пето място). „Осветеността на телевизора с екран от течни кристали (LCD) със светодиоди (LED) вместо кинескоп позволява да се намали с една трета консумацията на електричество при еднакви размери“, подчерта говорителка на групата „Шарп“. Смяната на обикновената крушка, която разпръсва във вид на топлина 95 на сто от консумираната електроенергия, с модел със светодиоди, позволява да се намали седем пъти потреблението при еднакво осветление“, казва шефът на филиала за осветителни тела на „Тошиба“ (шеста в класацията).

Гигантите на японската електроника смятат, че не бива да сме изправени пред избор между качество на материалния живот и опазване на планетата: трябва да сме изобретателни, за да не бъде едното за сметка на другото и за да може един ден всички да живеем комфортно въпреки ограниченията, налагани от изискванията на екологията и от уважението, с което трябва да се отнасяме към Земята. „Търсенето на природни ресурси в света се увеличава стремително“, напомня Оцубо. „Ако продължим да консумираме петрол със сегашните темпове, той ще стигне само за 40 години, а индият, необходим за телевизорите с плоски екрани, ще стигне едва за шест години“, предупреждава той.

По БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.