Тайгър Уудс им го заби (Или как медии и PR-агенции рекетират известния – по света и у нас)

Тайгър едва ли се е представял какво го очаква, когато се блъсна с кадилака си в пожарен кран. Снимка: EПА/БТА

Скандалът с Тайгър Уудс е поучителен за това как медиите в съвременния свят се опитват да мачкат известните, за да изцедят пари от тях. Най-прочутия голф играч и най-богат спортист в света се блъсна с джипа си в дирек пред дома си. Всички медии го нападнаха и пуснаха най-различни версии за скандал между него и съпругата му. В такива случаи PR-агенциите, които в САЩ са много влиятелни, се опитват да вземат някой друг милион от известния, за да покрият скандала. Те са посредник, който разпределя пари да потекат и към медиите. Комбина отвсякъде.

Но Тайгър Уудс си замълча, не даде обяснение. Направи кратко изявление няколко дни след случката. Медиите отново го нападнаха – да разкрие всичко, закъснял бил, изгубил си бил авторитета и т. н. На пръв поглед нормални атаки, но зад това се крие рекет за пари. Тайгър Уудс отново си замълча. Нова атака – всички жълти и не толкова жълти издания и телевизии извадиха компромати срещу Уудс за извънбрачните му връзки със сервитьорка, промоутърка и т. н. Преувеличени истории, които са били известни и преди, но никой не е закачал звездата, като любимец на публиката. От края на ноември, медиите извадиха вече 18 жени, които твърдят, че са имали връзка с него. Има повод любимецът да бъде натикан в калта. И да кихне няколко милиона. Но той не се дава, мълчи. И след известно мълчание обяви, че се оттегля за неопределено време от спорта, за да се посвети на семейството. А възрастта му е далеч от пенсиониране в спорт като голфа.

Какво следва от това? Поредната жертва на медиите? Човек, съсипан от нахалното ровене в личния му живот? Да, от една страна изглежда така. Но битката е по-дълбока. С оттеглянето си Тайгър Уудс нанася жесток удар със стик на същите тези медии, които ще изгубят много пари. Зрителите на голфтурнирите ще намалеят, рекламодателите ще откажат договори без звездата любимец, ще се насочат към други сфери и канали извън спорта. Агенция „Блумбърг“ изчислява, че ще има 220 милиона долара преки и косвени загуби на свързаните с голфа компании и телевизии. Телевизионната реклама може да спадне с до 40%, твърди Аарон Коен, ръководител на отдел за преговори с медиите в Horizon Media. Производителят на спортна екипировка Nike може да очаква загуба на повече от 30 милиона долара от продажби, според анализатора от Capstone Investments Клер Галахър.
Зрителската аудитория спадна с 47% до средно 2.4 милиона души, когато Уудс отсъстваше заради контузия в коляното в края на 2008 и началото на 2009 г. С изключение на мейджър турнирите, цените за реклама бяха с 30% по-високи, когато Уудс участва в сравнение с времето, когато не играе.
Ще има по-малко излъчени и отпечатани реклами. Ударът по медиите е очевиден. И Уудс ще загуби, но той и без това е достатъчно богат. Избрал е този начин да се разправя с тях. Сега вероятно няколко агенции и медии ще клекнат пред него и ще сменят тактиката. Ще изчакат и ще започнат да пускат положителни новини за него, ще замазват нааканото положение. И Уудс може да клекне, да плати тук-там. На война като на война. Не е ясно кой ще е победителят, но сблъсъкът си струва. Някой трябва да наруши мръсните методи на пиар агенции и медии.

Какво общо има това с България ли? У нас често се случва една или друга медия да подхване някоя публична личност, фирма. И докато наливат катран с кофата всеки ден, пиар агенции си предлагат услугите на сгафилия, да замажат положението. И се разхвърлят едни пари под масата… Но няма кой да се опълчи. Нито тук, нито по света. Уудс е от малките изключения.

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.