Как се прави компютърна игра в България (Бизнесът на геймъра като порасне)

Мирослав, 23-годишен художник, който работи във фирмата от 4 години. Снимка: авторката

Представете си около 70 души на средна възраст под 25 години пред компютрите в два столични офиса. На мониторите им се виждат изображения на герои, джунгли, водопади, чудовища, бази и др. Приличат на геймъри в компютърен клуб, но всъщност са „мозъците“ и създателите на нова онлайн игра. Щорите са спуснати, светлината е приглушена, атмосферата е ъндърграунд. Част от присъстващите са по къс ръкав, но с шапки, качулки и слушалки на главите за по-добра изолация от околния свят.

От четири години и половина българската фирма „Мастхед студиос“ работи по голям собствен проект – онлайн ролева игра от ново поколение (MMORPG – massively multiplayer online role-playing game), която ще се играе от хиляди едновременно в мрежа и ще се нарича „Earthrise”. Очаква се през лятото на 2010 година проектът да е завършен и играта да е в Интернет.

„Всичко започна от една идея“, казва мениджърът на „Мастхед студиос“ Атанас Атанасов. Той е 31-годишен, завършил е международни финанси, работил е по специалността си, но бил запален геймър и сърцето все го теглело към компютърните игри. Един ден той решава да използва създадените професионални контакти, за да намери финансиране за разработването на модерна онлайн игра в България. Събира екип, осигурява инвестиции и нещата тръгват.

Сцена от Earthrise. Снимка: скрийншот от сайта на играта

„Още в началото решихме фокусът да бъде върху онлайн игрите – казва Атанасов. – С тях се пренасяш в друг свят и играеш в реално време с хора от цялата планета, а не с компютърно генерирани персонажи. Според нас това е бъдещето. В онлайн игрите има елементи и от истинския живот – разговори между участниците, взаимоотношения, интриги. Много е интересно не само от геймърска гледна точка, но и като социално явление“.

Най-трудно в началото било да се намерят хора за екипа. Когато „Мастхед“ стартира, в България специалистите в областта на компютърните игри се броят на пръсти. „Някои от служителите ни започнаха да се учат от нулата и израснаха с времето. Други дойдоха от конкурентни фирми за компютърни игри, а имаше и хора, които са работили на свободна практика по различни проекти на Запад. Организирахме всичко основно чрез обяви, с препоръки, запознанства. Но всеки идва при нас, воден от голямото си желание да бъде в индустрията на разработване на игри“, казва Атанас Атанасов.

Трейлър от Earthrise
http://www.youtube.com/watch?v=90t4IKLUp7A

Инвестицията в играта изглежда сериозна (като се сметне колко струва оборудването, издръжката на офиси, заплати на хората за 5 години и др.), но засега сумата се пази в тайна. В бъдеще хората ще плащат месечен абонамент, за да играят Earthrise (подобно на популярната World of Warcraft) и Атанасов се надява, че разходите ще се възвърнат.

Как се прави компютърна игра?

„Всичко започва от идеята какво трябва да представлява играта. Подготвя се гейм-дизайн документ, в който се описва какъв тип ще бъде тя, за какво ще се разказва, какви ще са основните механики, но това не е най-трудната част. Най-сложно е да се направи план как всички идеи да бъдат реализирани за определеното време и с ограничения брой хора и ресурси“, казва Атанасов.

За създаването на компютърна игра са необходими няколко вида разработчици.

Един от най-важните екипи, който е активен почти през цялото време на проекта, е този на гейм дизайнерите. Те определят механиките на играта – например какви възможности ще има всеки игрови персонаж (ръкопашен бой, стрелба с пушка и т. н.), колко точки кръв ще изгуби героят, ако го уцелят с куршум и др.

Георги Петров, 3D дизайнер. Снимка: авторката

Георги Петров, 3D дизайнер. Снимка: авторкатаЕдин от художниците в "Мастхед студиос" Мирослав е окачил таблото си с рисунки. "Има и косепт арт, който не е наш, но ми помага да се вдъхновявам", казва Мирослав. Снимка: авторката  Компютърно изображение на един от главните персонажи в Earthrise - опозиционер от Ноар. Снимка: авторката Част от рисунките около работното място на един от художниците в "Мастхед студиос". Снимка: авторкатаАтанас Атанасов, мениджър на "Мастхед студиос". Снимка: авторката Фигурка на учителя Йода от  "Междузвездни войни" на един от служебните компютри. Снимка: авторкатаНа левия монитор се вижда рисунката (консепт арт-а) за една от сцените, а на десния - реализацията на сцената в играта. Снимка: авторката Едно от чудовищата в играта. Снимка: скрийншот от сайта на игратаДве от момичетата, които работят по проекта. Снимка: авторката Сцена от Earthrise. Снимка: скрийншот от сайта на играта На преден план - пластмасов модел на екшън герой. Зад него служител на фирмата съсредоточено работи, захлупен с качулка. Снимка: авторката Рекламен плакат на играта, който е закачен на вратата на офиса на "Мастхед студиос". Снимка: авторката Сцена от Earthrise. Снимка: скрийншот от сайта на игратаЕдин от офисите на фирмата. Снимка: авторкатаЧаст от света на Earthrise. Снимка: скрийншот от сайта на играта В офиса на "Мастхед студиос". Снимка: авторката Мирослав, 23-годишен художник, който работи във фирмата от 4 години. Снимка: авторката

Гейм дизайнерите работят в тясна връзка със сценаристи. Тяхната роля е да опишат света, сюжета и да защитят механиките, измислени от гейм-дизайнерите. Например, ако гейм-дизайнерът реши, че е необходимо умение, което да поразява няколко противника около персонажа, сценаристът трябва да каже, че това е ръчна граната (или може би магическа огнена топка, ако действието на играта се развива във фентъзи свят).

И сценаристите, и гейм-дизайнерите работят често с консепт артисти (или художници). Те подготвят визията на играта. Рисуват цели сцени, отделни обекти, същества, персонажи и демонстрират чрез картини как би изглеждала готовата игра. Обикновено, преди изработването на какъвто и да е обект за играта – от тревичка до комплекс от сгради – художникът вече е задал желания вид на предмета.

След създаването на предварителната концепция обектът минава в ръцете на 3D дизайнерите. Тяхна работа е по картината на консепт артистите да направят компютърния модел, който ще се използва в играта. 3D дизайнерите са едновременно скулптори, архитекти и магьосници. Освен че трябва да се погрижат обектът да изглежда реалистичен и красив от всички страни, те се стараят той да е съставен от достатъчно малко части (полигони/триъгълници/точки…), така че добавянето му в света да не „забива“ компютъра на играча.

Някои обекти, например живите същества, изискват още работа. Тогава се включва екипът от аниматори. Те задвижват отделните части на обекта по различни правила. За всяко същество са необходими множество анимации – за ходене, тичане, атакуване, понасяне на щета, умиране.

Ако за работата на изброените дотук екипи има сравнително ясна последователност при разработването на играта, то за последния екип е характерно, че те трябва да са навсякъде във всеки момент. Задачата на програмистите е да навържат всичко в един продукт, който да изпълнява изискванията на другите екипи. Отделно те създават и помощни инструменти за колегите си. Например – инструмент, с който гейм дизайнерите да „редят“ света. Програмистите работят със и за всеки друг екип. Те не правят само един продукт, а редица програми, от които само една ще достигне до играчите – Earthrise.

Част от рисунките около работното място на един от художниците в „Мастхед студиос“. Снимка: авторката

Сюжет

“Искахме да направим сюжет, който да се различава от популярните фентъзи игри, затова се фокусирахме върху научна фантастика и апокалипсис. Идеята се бистреше с години. Буквално и в момента продължаваме да правим промени по „света“, казва Атанас Атанасов. Действието на Earthrise се развива след трета световна война, когато човечеството е почти изтрито от лицето на земята. Останали са само няколко десетки хиляди човека на един тихоокеански остров (Ентера). Спасението на човешкия вид се държи на мегакорпорация, наречена Континома. Тя притежава технология за клониране, с която може да превръща хората в безсмъртни, но по своя преценка. Корпорацията разполага с огромна власт, изкушава се от нея и иска да контролира цялото човечество. Срещу нейния опит за диктатура се сформира опозиция, наречена Ноар, която тръгва на организирано въстание.

Играчът влиза в Earthrise, когато двете сили са почти изравнени – властта в лицето на корпорацията и въстаниците, които искат да има повече свобода за хората. Участникът сам ще избира на чия страна да се бие. Има и неутрален вариант – да гледа собствения си интерес. Идеята е в играта да няма класически „добри“ и „лоши“.
„Хората, които повече обичат да има ред и контрол, ще са на страната на корпорацията, – обяснява Атанас Атанасов – а тези, които предпочитат да има хаос и свобода, ще се присъединят към въстаниците“.

На левия монитор се вижда рисунката (консепт арт-а) за една от сцените, а на десния – реализацията на сцената в играта. Снимка: авторката

Ако много хора започнат да играят на страната на въстаниците, логично е в един момент да свалят корпорацията от власт, но се оказва, че в Earthrise подобно нещо няма как да се случи. „Ограничили сме възможността да се извърши пълен преврат на острова от едната или от другата страна. Двете централни бази – на корпорацията и на въстаниците, не могат да бъдат достигнати от вражеска сила. Тоест, винаги ще има сигурно място за привържениците на едната или другата страна“.

Срокове

В момента Earthrise се движи с няколко месеца закъснение от „пусковия“ си срок. „Винаги има изненади в разработката на игри – обяснява Атанасов. – Дори и най-големите гейм компании в света понякога забавят пускането на една игра с месеци, дори с години. Работим с много хора и променливи“.

На преден план – пластмасов модел на екшън герой. Зад него служител на фирмата съсредоточено работи, захлупен с качулка. Снимка: авторката

Отначало в „Мастхед студиос“ възнамерявали да направят играта с 15-20 души, но впоследствие установили, че това е абсолютно невъзможно и екипът се увеличил с още около 50 човека. Много от първоначалните идеи така и не стигнали до реализация. „Убедихме се, че е много по-важно да се фокусираш върху няколко от най-важните елемента от играта и наистина да ги направиш да работят добре, вместо да имаш хиляди невероятни идеи, които нямаш време и възможност да осъществиш“.

Earthrise ще е в мрежата официално от лятото на 2010 година, а в „Мастхед“ вече работят по втори проект – нова онлайн игра с кодовото име V13.

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.