Протести спасяват Карловия мост от реставрация
Карел Яницек, Джордж Ян
Построен като внушителна крепост, Карловият мост преживя наводнения и пожари през изминалите 650 години. Реставратори обаче предупреждават че прочутият мост, свързващ двата най-стари квартала на Прага, може да бъде подложен на друга заплаха – обновлението. Няма съмнение, че мостът, който е част от световното наследство на ЮНЕСКО, има нужда от освежаване. Последният ремонт от средата на 70-те години не успя да постигне целта да защити моста от дъждове и снегове, след което ужасното време на чешката столица остави своя отпечатък.
Няколко от статуите на моста са фалшиви барокови копия, заместители на оригиналните, повредени от времето. Един поглед върху изхабената и потъмняла повърхност на блоковете от пясъчник подсказва колко са проядени от влагата. Кметът на Прага Павел Бем съобщи, че спешно се налага възстановяване на стойност 222 милиони крони (11, 7 милиона долара или 8,6 милиона евро), което бе поръчано от градската управа, тъй като мостът е в катастрофално състояние от проникващата в него вода. Но докато работници дълбаят масивната конструкция над река Вълтава с пневматични пробивни машини, критици смятат, че те могат да нанесат повече вреди, отколкото подобрения, заменяйки много от старите блокове от пясъчник с нови.
Предстои вторият етап от реставрацията на най-ценните части от моста, включително устоите, което се предвижда да продължи десетилетие. Критиците, ужасени от щетите, които според тях са вече нанесени, настояват за пауза преди началото на реставрацията, за да бъде изработен план за ограничаване на щетите. Компанията, която извършва ремонта, заяви, че маха само каменните блокове, които не подлежат на спасяване и изтъква, че зачита историческото значение на моста. Отявлени критици, обаче, включително министерството на културата, поставиха под съмнение тези уверения.
В доклад от октомври 2008 г. министерството предупреди, че възстановителните дейности значително са навредили на автентичността на моста от началото им предишната година. Миналия месец Иржи Варханик, ръководител на инспектората за паметниците на министерството на културата, който изготви доклада, заяви, че сега се работи по-внимателно грижи, но първоначалните щети остават. Формата и размерът на новите блокове не съответства на оригиналните“, посочва докладът. „Незаменимата естетична и художествена стойност на паметника бе съществено накърнена.“
Видни личности също се присъединиха към критиките. „Карловият мост не е единственият от 274-те паметника на националното културно наследство“, каза Надежда Горичкова, генерален директор на Националния институт за опазване на паметниците и обектите, който следи реставрацията. „Мостът е смятан за национален символ“. Горичкова и Варханик отбелязаха, че общината на Прага и строителната компания са направили грешка, като не са набелязали предварително всяка стъпка от процеса на обновяването.
Представители на компанията не смятат, че има проблем. „Винаги трябва да се намери компромис между историческата стойност на един камък и правилното му използване в бъдеще“, изтъкна Павел Каменик, директор на компанията SMP CZ, която изпълнява проекта. „Въпросът е кой ще гарантира, че камъните са подходящи, за да не бъдем принудени да ги сменяме отново след няколко години?“ Каменик подчерта, че до половината на обновителния проект са заменени 44 процента от камъните, но това е по-малко от очакваното. Критиците оспорват тези данни.
„Говорим за стотина камъни, може би и повече“, заяви Мартин Кадрман, един от хората, подели инициативата „Да спасим Карловия мост“. Кадрман изчислява, че най-малко 70 процента от сегашните блокове са нови, а не се знае какво е станало с някои от оригиналните. „Шокиращо е, че не можем да открием къде изчезнаха средновековните камъни“, каза Кадрман. „Поправят го все едно е обикновен мост, по който минава магистрала“. Горичкова също спомена, че са демонтирани голям брой камъни. Каменик изтъкна, че компанията му разполага с подробни документи за всеки камък. Само 10 са били разрушени и за всеки от тях са съставени отделни документи, каза той.
Изграждането на моста започва през 1357 г. при Карл Четвърти, император на Свещената римска империя, известен като „бащата на чехите“. 30 статуи на светци, предимно барокови, бяха издигнати на готическата балюстрада на моста през вековете. Сред прочутите скулптури на моста е статуята на легендарния чешки рицар Брунцвик. Според легендата вълшебният му меч е вграден в моста и ще бъде размахан от свети Вацлав, светецът покровител на Бохемия, при големи национални изпитания.
Може и да не е дошло времето на Вацлав, но спорът за моста се разгаря. Групата на Кадрман подаде жалба в съда миналия месец, в опит да изясни какво е станало с липсващите камъни. Кметството може да бъде глобено до 4 милиона крони (211 000 долара или 155 000 евро), ако местните власти се съгласят с министерството на културата, че общинските служители са се отнесли небрежно, когато са одобрявали и контролирали възстановяването.
Ян Кнезинек, ръководител на общинския отдел за паметниците, заяви, че общината на Прага няма вина и че е следвала съветите на института за защита на паметниците на Горичкова. С разрастването на спора, близо 50 000 души подписаха онлайн петиция, която настоява за незабавно спиране на ремонтните работи, докато процедурата бъде преразгледана. Сред тях е Юрг Швайзер, който до миналата година бе главен реставратор на швейцарския кантон Берн. „Реставрацията се прави по много непрофесионален начин“, отбелязва Швайзер в електронно писмо, изпратено до АП. „Много камъни са сменени, вместо да бъдат реставрирани. Новите камъни не пасват и не са спазени оригиналните спойки.“
Всички опасения, че туристите могат да бойкотира „подправения“ Карлов мост, изглеждат обаче неоснователни. „Смятам, че мостът е красив“, каза Ани Шуарц, 20-годишна студентка по Ню Йорк, която се разхождаше по моста с две приятелки въпреки студения вятър и снега. „Ако не го подновят, мостът ще се разруши. По-добре е да се реставрира това, което е останало от него“, добави тя.
По БТА