Есемесите намаляха заради кризата? На Виваком са повече, на Мтел – по-малко, Глобул крие

Възможностите на джиесема позволяват само кратък текст или емемес, който по-рядко се ползва у нас. Да пишеш по-дълъг текст е досадно и трудно. Електронната поща дава възможност да се праща по-голямо разнообразие от движещи се и озвучени картички, които се разглеждат на голям екран. Пощата измества есемесите за празнични поздравления. Снимки: e-vestnik

Някак по-тихо мина този Великден, по-малко есемеси получихме с поздравления, твърдят повечето хора. Дали е така наистина? Възможно ли е заради кризата хората да пестят и да пращат по-малко есемеси?

Оказа се трудна задача това да се установи точно. В общи линии в последните 3 години по Великден са били пращани около 8 млн. есемеса при трите оператора, а тази година броят е почти същият, но няма как да се установи точно по данните на операторите. Това на практика означава спад, защото са се увеличили абонатите и са поевтинели есемесите. По данни от вестниците през 2006 г. за Великден са били пратени дори 15 млн. есемеса от абонати на трите оператора.
Трудно е да се установи причината за по-малкия брой есемеси. У много потребители има и някаква умора да се разправят с писането на досадни съобщения с неудобната клавиатура на джиесема. Като че ли тази мания по празниците да бълваш поздравления понамалява при някои възрастови групи (за тинейджърите няма спирка в това отношение).

Тази година есемесите са по-евтини, заради намесата на Европейската комисия, която задължи операторите в цяла Европа да свалят цените. Най-драстично паднаха при есемесите за чужбина – у нас варират между 22 и 30 ст. при различните мобилни оператори (по-рано бяха около 80 ст. до Европа). Но и есемесите вътре в страната поевтиняха и са около 14 ст. при всички оператори на основните абонаментни планове. При предплатените карти варират според плана до към 25 ст. Впрочем, различните планове на трите оператора за абонаментни и предплатени услуги са цяла джунгла, в която нормален човек трудно може да се оправи.

Отговорът е в модерната есемес-стилистика – да ти се връща по 10, написано с цифри, което означава и благодаря със съкращение на английски. Снимки: e-vestnik

Обичайна практика за градския жител средна ръка беше да пусне един есемес с поздрави за празник до подбрани 30-40 абонати, които се намират в телефонния указател на джиесема му. Някои дори пускат до всички – по 100-ина и повече. По-рано това излизаше между 10 и 30 лв., но тази година е наполовина. А дори излиза и без пари, с помощта на някои промоции с безплатни есемеси.
В общи линии цените на есемесите при трите оператора изглеждат така:

При МТел – 14-18 ст. на есемес при повечето абонаментни планове към всички оператори, до 25 ст. при предплатените услуги, 22-25 ст. – за чужбина.

При Глобул – 14 ст. на есемес при повечето абонаментни планове към всички оператори, 21-26 ст. при предплатените услуги, 22 ст. към чужбина.

При Виваком – 12,6 ст. – 14 ст. на есемес при повечето абонаментни планове към всички оператори, 19-24 ст. за предплатени услуги, 21-30 ст. за чужбина.

Прави впечатление, че на Виваком е по-скъпо за чужбина при предплатените, и леко по-евтино за у нас (дори до 6 ст. на есемес пада за някои планове). Но международните разговори на Виваком са до 3-4 пъти по-евтини от тези на конкурентите им за т. нар. първа зона и др. – това е цяла отделна тема.

Повечето оператори зарибяват с разни пакети от безплатни есемеси. Можеш да се удавиш в безплатни есемеси с разните предплатени пакети, видове ваучери, абонаменти, особено на Виваком.

И все пак, есемесите по тазгодишните великденски празници не са толкова много…
Според данните на трите оператора общият брой есемеси, които си изпратиха абонатите им по Великден през 2010 година, е подобен на този през последните 3 години – около 8 милиона. За разлика от други години обаче, есемесите, изпратени от абонати Виваком растат, а тези, изпратени от абонати на Мтел намаляват. Тоест – вероятно се увеличават клиентите на Виваком заради по-ниски цени. Глобул дава несъпоставими данни за 2010 година и крие тези от 2009 година. В общи линии, броят на есемесите не се е увеличил, въпреки че са по-евтини, а се е увеличил броят на абонатите в България като цяло.
През 2007, 2008 и 2009 година абонатите на Мтел са изпращали около 5 милиона есемеса по великденските празници, а през 2010 година – “близо 4 милиона”, съобщиха от компанията. Данните са за съобщенията, отчетени в първия ден на празника 4 април, неделя и до 13 часа на следващия ден.

От Глобул обявиха, че в периода 3-5 април 2010 г. техните абонати са изпратили над 3,1 милиона есемеса. Прави впечатление, че компанията е включила в статистиката и есемесите, изпращани от нейни абонати в деня преди Великден, което прави информацията несъпоставима с тази на другите мобилни оператори. На молбата да ни предоставят данни за 2009 година, от Глобул отговориха с неочакван и немотивиран отказ: “Данни за миналата година към момента не можем да ви предоставим”. По информация на вестник “Труд” (от 30 април 2008 година) преди 2 години за Великден от мрежата на Глобул са изпратени 2.436 млн. есемеса.

Миналата година абонатите на Виваком са изпратили около 500-600 хиляди есемеса, а тази година – около 1 милион. От пресцентъра на компанията уточниха, че “Есемесите за Великден от абонати на Виваком не са се увеличили, а има среден ръст на базата на повече клиенти в сравнение с миналата година”.

Въпреки поевтиняването потребителите предпочитат все повече да пращат поздравителни съобщения по електронната поща, придружени и с картички със образ, звук, видео, които се разглеждат на големия екран на компютъра. Есемесите остават за кратък поздрав или съобщение, и най-вече за чатене при тинейджърите.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.