След Деня на Земята – за фалшивия зелен пиар
ДПА
Река Охайо е толкова мръсна, че се запали. Красивото калифорнийско крайбрежие е покрито със слузест петрол заради грешка при сондаж в морето. Това бяха двете основни събития, които доведоха до отбелязването на Деня на Земята за първи път преди 40 години в Ню Йорк. Сега този ден се чества всяка година по цял свят – от Афганистан до Зимбабве. Въпреки огромната световна осведоменост за проблемите на околната среда, активисти твърдят, че екологичните проблеми стават все по-големи. Това може на пръв поглед да ви се стори странно, защото в много индустриализирани страни днес въздухът е по-чист, а водата е по-бистра, отколкото през 1970 г.
По света средностатистическите граждани приемат присърце ангажимента да намаляват, повторно използват, рециклират и да се опитат да сведат до минимум въздействието си върху околната среда. Те дори се стекоха с милиони, за да гледат високотехнологичната екоприказка „Аватар“, която стана най-доходният хит в историята и почти едно от най-важните културни влияния на епохата.
Компаниите жадно пият еко напитката „Кул ейд“. На всеки континент фирмите тръбят за постиженията си, че са станали „по-зелени“.
Според много природозащитници обаче, ако погледнем глобално, няма какво толкова да се чества в Деня на Земята. Постоянно се увеличава нивото на вредните емисии, нестихващо продължава продължава разрушаването на критично важни природни среди. Провалът на климатичната конференция в Копенхаген показа, че в световен мащаб няма политическата воля за справяне с тези заплахи.
В САЩ, където първият Ден на Земята даде старт на световното движение за околната среда, 48 процента от хората смятат, че сериозността на глобалното затопляне е преувеличена, сочи тазгодишно проучване на Галъп. Това се отразява драматично на подкрепата за важни мерки като данъците за въглеродни емисии и стриктните изисквания за енергийна ефективност, които според мнозина са необходими за решаване на големите проблеми.
Макар и индивидуалното опазване на околната среда да заслужава несъмнено поощрение, много природозащитници смятат, че това не е достатъчно. „Дори и ако всеки в САЩ си смени електрическите крушки с флуоресцентни, намали наполовина шофирането, рециклира половината от домакинските си отпадъци, напомпа гумите си за увеличаване на километража, намали силата на душа, пере дрехите си на по-ниска температура, нагласи термостатите си с два градуса повече или по-малко в зависимост от сезона и посади дърво, резултатът ще бъде еднократно 21-процентово намаление на въглеродните емисии, а ние се нуждаем от 75 процента“, заяви Дерик Дженсън, автор на книгата „Докато светът изгаря“.
Голяма част от това, което минава за корпоративна защита на околната среда, е само маркетингов трик, наричан „greenwashing“ (заблуждаващ зелен пиар), смятат други правозащитници, сред които Ребека Тарбътън, изпълнителен директор на мрежата Действие за тропическите гори. „Някои от най-големите в света „вредители“ на околната среда като големите петролни гиганти като Шеврон и големи агрокомпании като Каргил, измамно представят продуктите и политиките си като благоприятни за околната среда“, пише тя в блога си. „Може и да засегна някого, но когато компаниите следват бизнес модел, който разчита на изсичането и на последните тропически гори в света, изстъргването до дъно на мръсния варел с петрол, отравянето на въздуха и питейната вода или излагането на опасност на климата, Денят на Земята не е техният ден.“
Холивуд също иска да е на преден план. Излизането на „Аватар“ на DVD съвпадна с Деня на Земята, Дисни пусна нова поредица от научнопопулярни филми „Океаните“, а знаменитости отделиха от времето си и дариха предмети на специален търг за Деня на Земята в Кристи’с. Дори и американският флот, който е сред най-големите замърсители в света, както и военните, отбелязаха Деня на Земята. Флотът вече разполага с хибриден военен кораб и насрочи за Деня на Земята първия полет на „Зеления хорнет“ – бойния самолет Ф-18, който е на биогориво.
Подобни показни акции много ядосват Джил Фърънбейчър, редактор на изданието за опазване на околната среда Inhabit. „Наистина започвам да мразя Деня на Земята“, написа тя в четвъртък в блога си. „Започвам да си мисля, че това е само поза, маркетингова възможност компаниите да се възползват от плюсовете на зелената кампания и да се опитат да се представят като защитници на природата.
Цинизмът й получава подкрепа от проучване на маркетинговата фирма Терачойс. Според проучването броят на продуктите в магазините в Северна Америка, смятани за зелени, се е увеличил с 40 процента миналата година и е достигнал бройката 2210. За жалост, 98 процента от тези стоки всъщност са “ фалшив зелен пиар“ – те са произведени, пласирани на пазара или продавани по начини, които все пак са вредни за околната среда.
По БТА