Холивуд тръгва към Сърбия

Адам Танер

Сърбия е огряна от холивудски светлини тази пролет, когато столицата й стана сцена, а на моменти и бойно поле, за екранната адаптация на не толкова известната трагедия на Шекспир „Кориолан“. След изолацията по време на истинските войни през 90-те години, Сърбия се надява „Кориолан“, с участието на Ралф Файнс, който дебютира като режисьор, и Джерард Бътлър, да внесе нова ера на филмопроизводството в страната, която се нуждае от тласък на икономиката и подобряване на имиджа. „Това е нещо много, много положително“, казва Надица Момиров, държавен секретар в сръбското министерство на културата, за „Кориолан“, чийто снимки завършиха този месец. „Това е много важно за туризма и за икономиката“.

От падането на комунизма преди две десетилетия много страни от Източна Европа спечелиха стотици милиони, привличайки филмови продуценти извън традиционните кино терени в САЩ и Европа, но Сърбия оставаше дълбоко забравена доскоро. Покрай добрата реклама около „Кориолан“ сръбският парламент планира да обсъди следващия месец предложение за данъчни стимули или отстъпки за международните филмови продуценти. Колин Вейнс, продуцентът на „Кориолан“, който беше изпълнителен продуцент на филми като „Бандите на Ню Йорк“ и „Младата Виктория“, казва, че спестяването на пари е жизненоважно за днешната трудна икономическа ситуация. „Има все по-малко хора, които искат да дават пари за филми“, казва той.

Файнс трябваше да намали разходите за продукцията, която в крайна сметка излезе с 30 процента по-евтино от първоначално предвиденото, но той похвали Сърбия за това, че му е позволила да снима в парламента и да наеме войници от министерството на вътрешните работи за масовка. „Продукцията ни вървеше доста гладко“, заяви Файнс в интервю. „Статистите и снимачните терени бяха чудесни“. „Това, от което се страхувах, е, че ще ме притискат със снимачните терени, защото някой иска повече пари или нещо такова. Това не се случи“.

ИКОНОМИЧЕСКИ СТИМУЛИ

Габриеле Тана, друг продуцент на „Кориолан“, казва, че снимането на филм в Сърбия е с 20 процента по-евтино, отколкото в Унгария или Чехия, и с около 50 или 60 процента по-евтино отколкото на традиционни снимачни места като Лондон или Париж. Барбара Сандич, изпълнителен директор на амбициозното ново сръбско студио PFI, казва, че Югославия и огромните й студия „Авала“ е имала по-дълга традиция в правенето на филми, отколкото по-новите кино терени като Румъния и България. „Затова нашият художествен отдел, строежът на декори, работи с много по-благоприятни цени от където и да било другаде“, казва тя.

Сръбската комисия по киното и други поискаха от правителството „да подслади гърнето“ още повече, като направи 15-процентова отстъпка на парите, искани от международни продуценти, с надеждата, че това ще доведе до голяма разлика.
Унгария отбеляза над десетократно нарастване на приходите си от чуждестранни филми и копродукции от 2004 г., когато въведе 20-процентна отстъпка за чуждите филмопроизводители. Такива продукции са похарчили 35,3 милиарда форинта (126 милиона евро) през 2009 г., според данни на Националния филмов център на Унгария. Тези приходи са малка част от годишния БВП, но подобряват имиджа на страната, а често и престижа й. Изключение беше комедията „Борат“, която ядоса румънските селяни като ги представи като антисемити и назадничави.

Приходите от филми на Сърбия са далеч по-малки. Международните филмови продукции, включително и реклами, се очаква да донесат над 20 милиона долара тази година в сравнение с 10-те милиона долара миналата и шестте милиона долара през 2008 г., според Сръбската комисия по киното. „Кориолан“ беше основна причина за тазгодишното увеличение и тъкмо когато екипът му си събираше багажа по-рано този месец, италианска държавна телевизия започна няколкомесечни снимки на сериал.

Сръбският президент Борис Тадич също апелира към Холивуд да дойде в Сърбия. Освен че обмисля нови стимули за филмовата индустрия, Сърбия иска да продаде студио „Авала“, което не е правило филм от години заради фалита на мажоритарния си собственик, твърди Момиров от министерството на културата. Правителството, което притежава 40 процента от студиото, се надява да се сдобие с още 11 процента, така че да може да продаде мажоритарния дял и да съживи студиото, казва още тя.
Други в Сърбия вече залагат на потенциала на индустрията.

Пинк Медия, частна компания, която вече притежава няколко балкански телевизии, изгради студията PFI точно край Белград и е нетърпелива да привлече американски и европейски филмови продуценти. Сандич от PFI казва, че комплексът от девет снимачни площадки ще струва около 100 милиона евро, когато бъде завършен догодина. Вече няколко холивудски звезди са се наредили на опашка за снимки в Сърбия през 2011 г., включително Джони Деп, който ще играе мексиканския революционер Панчо Виля, заедно със Салма Хайек, под режисурата на най-известния сръбски режисьор – Емир Костурица.

По БТА

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.