Вино „Чирак“ финансира обучението на сервитьори за Мондиала
Франс прес
Южноафрикански винопроизводители са обучили над хиляда цветнокожи сервитьори на тайните за най-добро съчетаване на вина и блюда с надеждата да се възползват от Мондиал 2010, за да разкрият пред чужденците богатството на местните вина. „В началото беше трудно да преценим кое вино да препоръчаме“, казва Осмелин Шрьодер, 30-годишен сервитьор в изискан ресторант към избата Клайне залце, в град Стеленбош близо до Кейптаун, в югозападната част на страната.
„Трябваше да викаме шефа на ресторанта, за да отговори на въпросите на клиентите. Ние самите не можехме да се доверим на преценката си, защото никога не бяхме дегустирали вината“, допълва сервитьорът. И наистина, когато човек е израснал в бедните предградия на Кейптаун как да знае дали вкусът на филето от антилопа може да се подчертае от разпалващата кръвта сира или от неподправения аромат на каберне совиньон? Дали галещото небцето мерло прави още по-вкусно ястието от мариновано патешко с гъши дроб и смокини?
За да се финансира проектът за обучаване на сервитьорите, винарите създадоха ново вино, смесица от местни сортове червено грозде, което нарекоха „Фунди“ („чирак“ на зулуски), разказва Андре Моргентал от Асоциацията на винопроизводителите на Южна Африка. „Поставихме си амбициозната цел да обучим 2010 сервитьори“, допълва той. „Това вино беше създадено, за да се съберат необходимите за този проект средства“, уточнява Моргентал и припомня, че началото на проекта е било поставено през 2008 г.
Новото вино съчетава сортове от пет винарни и се продава за 150 ранда (16 евро) бутилката. Печалбите се превеждат директно по сметките на проекта за обучаване на сервитьори. За да постигнат целта си, създателите на новото вино трябва продадат от него 17 500 с по шест бутилки, което е 0,005 процента от общите годишните продажби на вино в страната.
До началото на Мондиала на 11 юни около 1300 цветнокожи сервитьори или сервитьори със смесена кръв, ще са посветени вече в тайните на изкуството за дегустиране на вино. Повечето от тези сервитьори са родени в околностите на Кейптаун, туристически район с относително умерен климат, където европейските заселници са засадили първите сортове грозде още преди три века. Шестнайсет години след падането на апартейда избите, както и ресторантите към тях си остават до голяма степен в ръцете на белите, а персоналът е главно от цветнокожи. „Истината е, че голям процент цветнокожи или метиси, работят в този сектор“, казва Моргентал. „Следователно, е напълно логично да обучим цветнокожите“, подчертава той.
Ресторантите, които участват в процеса на обучение, са доволни от резултата. „Ползите са налице“, казва Рос Слийт, говорител на ресторанта „Землището“ в Стеленбош. „Нашите работници сега са много по-уверени в себе си, когато трябва да препоръчат някое вино“, допълва той. „Идеята е прагматична“, казва той. „Ние обучаваме хората, за да подобряват услугите, които предлагаме на нашите посетители по време на Мондиала. И като професионалисти правим необходимото това да се отразява положително и върху продажбите на вино“, казва Слийт. Проектът обаче няма да приключи с края на Мондиала, разкрива Моргентал. „Ще продължим, докато постигнем целта си да обучим 2100 сервитьори и докато продадем виното, което създадохме, за да го финансираме“, допълва той.
По БТА