Софийското метро – най-безплатното в света?

Станцията „Жолио Кюри“ на софийското метро. Парапетите са символични, късно вечер поне една от бариерите за влизане е отворена и без да слагаш билет. Снимки: e-vestnik

Влизаш в станция “Константин Величков” на софийското метро след 22 часа… Касата не работи. Автомат за билети няма. Как да пътуваш? Много е просто – на една от преградките има верижка, която е спусната и се минава свободно. Пътниците един през друг влизат оттам и пътуват безплатно.

Същото е и на други спирки. Там пък, където няма оставена отворена вратичка, поне един от автоматите, които пропускат пътници, е оставен да се върти свободно и може да се минава без билет.

Но дори вратичките с въртящи се прегради да са застопорени, парапетите са толкова ниски, че всеки може да ги прескочи с лекота и да влезе, особено късно вечер, когато на станциите няма жива душа. И мнозина софиянци точно това правят по късните часове след 22, когато касите вече са затворени и няма кой да види и да викне охрана.

А ако отидеш в метрото в Ню Йорк или Лондон, преградите са плътно до тавана… Железни решетки затварят, така че никой не може да се промъкне.

Станциите на метрото са с ниски парапети и бариери. Вечер е празно, гишетата не работят и всеки може да ги прескача, дори да няма отворена бариера, както обикновено. Снимки: e-vestnik

Какво става? Софийското метро безплатно ли стана? Не е ли редно да се прегради до тавана?

“Не, няма да преградим” – отговаря на въпроса инж. Стоян Братоев – директор на софийския метрополитен. Той твърди, че са искали софийското метро да прилича на виенското, на мюнхенското, на атинското, които са съвсем без прегради за пътниците. На станциите има само валидатори – тоест устройства, с които се маркират билетите и картите. Но там има контрольори, които проверяват пътниците. И глобата в Европа за пътник без билет в метрото се движи около 100 евро.

За софийското метро надделяло становището, че трябва да има поне някакви прегради. И сега то е като метрото в Брюксел, Мадрид – с бариери, но не до тавана. “Ходил съм и съм разглеждал повече от 40 метрополитена в света – казва инж. Братоев – Да, в Ню Йорк, Лондон и Париж е така – с прегради до тавана. В Париж не е така навсякъде. Нека не стигаме тук до крайности”.

Иначе по въпроса за продажба на билетите той казва, вече слагат навсякъде автомати. На повечето станции вече имало, но слагат и на останалите.
И, разбира се, пак сме изостанали с автоматите. В Ню Йорк например в метрото има автомати, които приемат всякакви банкноти, кредитни и дебитни карти. Тук са като автоматите за кафе – работят с монети.

Автоматите за продажба на билети са със скромни възможности. По света приемат банкови карти, банкноти, монети, а тук – само монети. Снимки: e-vestnik

Но който си мисли, че може да се вози съвсем безплатно в софийското метро, греши. Тук също има контрольори, които проверяват за билети пътниците. “Само че процентът на нередовните пътници е много нисък – под 0,2%”, твърди инж. Братоев. При проверка през април, казва той, от 7000 проверени само 28 са били без билет. А за сравнение – по данни за наземния градски транспорт – при проверки нередовните пътници са около 12%.

Цената на билета за софийското метро е една от най-ниските в света – 0,5 евро, докато в Европа се движи около 2 евро за еднократно пътуване, в САЩ – около 2 долара. С дневни, седмични, месечни карти в Европа и по света цената на едно пътуване пада до наполовина и до една трета.

На всяка метростанция има гише със служители за продажба на билети, но те работят до 22 часа. Не навсякъде има автомати за продажба на билети. Снимки: e-vestnik

Софийското метро впечатлява и с друго – пътниците още нямат навици като в големите градове. Например на ескалаторите в метрата по света пътниците се нареждат отдясно, като оставят празно място вляво за онези, които бързат, да могат да минават. В софийското метро рязко прави впечатление на чужденците, че на ескалаторите софиянци се нареждат плътно вляво и вдясно на стъпалата и се возят запречили пътя.

Софийското метро е със сигурност най-бавно построеното в света. София започва да проектира метро през 1967 г. заедно с Прага. През 1988 г. в Прага има вече три линии с дължина 27 км и 25 метростанции, а София има неработещи 7 км със 7 метростанции в груб строеж. Те тръгват чак през 1998 г. Изгодни кредити и помощи от чужбина и японски строителни фирми в последните години по време на кметовете Софиянски и Борисов (но не благодарение на тях) направиха възможно продължението на метрото до “Младост”.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.