Ремонт по български

Без да се крие строителната машина на „Главболгарстрой“ (вдясно) загребва и събаря бетонни строителни отпадъци от моста на земята, сякаш там е сметище. Отдолу цигани, сред които деца, тичат да събират железа с риск бетонните парчета да убият някого. Снимки: e-vestnik

Естакадата, която води от магистрала Тракия до летище София е затворена. Ремонт. Точно от началото на август, месецът на отпуските, в който се пътува най-много. Заобиколният път под моста към летището е задръстен и в двете посоки почти през целия ден. Безкрайни колони от автомобили, шофьорски псувни и жега.

Естакадата, която се ремонтира, е рожба на социализма. Едно от най-големите му достижения. Бърз, прав път до летището, строен няколко години, с дължина само километър и нещо. Години наред от всичките му страни на кръстовищата, по бетонния корпус на естакадата бяха наслагани социалистически лозунги от типа – “Българско значи висококачествено” и “Да изпълним петилетката в срок”. Някои от тях висяха високо горе на бетона допреди няколко години, никой не беше отделил средства и техника да ги махне.

Още от самото начало естакадата изглежда величествено, но… минава на височина до третия етаж сред олющените панелни блокове на ж. к. “Дружба”. По балконите висят пранета, а през 80-те започна бумът на остъкляването и те станаха още по-живописни. На калканите отстрани бяха изрисувани някакви социалистически тотеми, в типичния тогавашен стил, а сега на тяхно място има реклами. Но гледката, която се открива пред пристигащите в столицата София чужденци, е вълнуваща. Квартал “Дружба” и сега изглежда не по-малко живописно, като гето в страна от Третия свят.

Задръстването по заобиколния път под естакадата трае през целия ден и в двете посоки. Ремонтът започна през август, месецът на отпуските, когато хората пътуват най-много. Снимки: e-vestnik

И години наред естакадата беше кърпена, защото асфалтът, положен по български, се издънваше. И никой не се грижеше сериозно за тази входна магистрала на София, по бордюрите отстрани растяха треви и бурени, в средата затревената площ също буренясваше. За последно асфалтът го кърпиха миналата година, а тази започна основен ремонт.

Сега машини къртят и парапетите отстрани, бетонните первази. От естакадата долу пада разбит бетон и железа, а сюрия цигани тича да ги събира. Изкъртеният асфалт криво-ляво го товарят на камиони и го извозват. Но изкъртеният бетон от страничните парапети га изриват на земята. Удивително, но строителните машини загребват разбитите отломки и вместо да ги натоварят на камион, ги изсипват от естакадата долу на тревната площ. Едва ли по-нататък ще се намери машина или човешка ръка, която да събере от там бетонните отломки.

Строителната фирма “Главболгарстрой” изглежда не се смущава от тази практика да изрива от естакадата долу строителните отпадъци и я демонстрира посред бял ден пред очите на чакащите колони автомобили. Машината загребва и изсипва на земята от високото. Никой не е взел мерки да пази и групата цигани, сред които повечето са деца, да не загинат от падащия бетон. Те веднага се хвърлят под моста, за да събират железа.

Снимки: e-vestnik

Така тече ремонтът на входната магистрала от летище София към центъра…

Паралелно с калпавите пътностроителни работи върви и един особен процес на излишни ремонти. Някоя строителна фирма много иска да получи държавна поръчка и започва кампания, че еди кой си участък от магистрала има нужда от ремонт, хлътнал е и т. н.

Как става? Явяват се при един и друг журналист от телевизия и няколко вестника 1-2-ма души от пиар агенции и им казват, че е важно да се поканят точно определни експерти, които ще кажат колко е зле положението с еди кой си участък от магистрала “Тракия”, примерно. И съответно пиар агенциите плащат на медиите, на конкретни журналисти дори. Платено е и на експертите, които ще се произнесат по тежкото положение с нарочения участък. И изведнъж започва кампания.

Брех, драма – нов участък от магистрала, пък вече хлътнал, станала опасен, за ремонт е. Намесват се и политици, и хора от изпълнителната власт с изказвания. Работата опира до обществена поръчка. Кандидати са няколко фирми, за които се оказва, че са на един човек, известен като най-богатия и със страховит прякор.

Снимки: e-vestnik

И една фирма ще спечели, парите на данъкоплатците ще потекат накъдето е нужно… Да сте чели нещо напоследък и да сте гледали по телевизия за нужда от ремонт на участък от магистрала “Тракия”? Да не се чудите как се финансират медии и журналисти. Това е един от начините. А като 1-2 телевизии и 2-3 вестника подхванат темата, след тях тичат и останалите.

Тъй вървят ремонтите в България.

Жега е. Август. Цигани събират железа.

Както се казваше в едно самобитно хайку от неизвестен автор в интернет форумите:

“Циганин влачи кашони, на двора сере котка. Да …ба нейната мама.”

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.