За 60-ти път фестивал в Кан. Какво се случи за толкова години?

Рекламният афиш на юбилейното издание на фестивала. Снимка: Ройтерс

От 16 до 27 май френското градче Кан ще се превърне от тих крайбрежен курорт в център на филмовата индустрия от целия свят. Тогава там ще се проведе 60-тото издание на ежегодния филмов фестивал. Очаква се в града да пристигнат над 200 хиляди души – режисьори, продуценти, сценаристи, актьори, журналисти и киномани. По време на фестивала ще бъдат прожектирани стотици филми, но само един ще си тръгне със Златната палма, наричана от мнозина Нобеловата награда в киното. Познавачи твърдят, че спечелването на тази статуетка е не толкова успех за даден режисьор, колкото признание за таланта му. И докато наградата Оскар осигурява приходи в бокс-офиса, Златната палма гарантира място във филмовата история.

Няколко години след първото официално издание на филмовия фестивал в Кан през септември 1946 г. никой не е сигурен каква ще е съдбата му. Впрочем, идеята за него се ражда още през 1939 г., но така и не се осъществява, тъй като тогава Франция се включва във Втората световна война. Поради липса на средства фестивалът не се провежда през 1948 г. и през 1950 г. Това са и годините, когато организаторите на събитието непрекъснато умуват кое е най-подходящото време за провеждането му. В крайна сметка е решено той да се състои не през септември, а през май.

Може би най-запомнящото се издание на фестивала е това от 1968 г. То е открито с бляскава прожекция на филма “Отнесени от вихъра” в памет на изпълнителката на главната роля Вивиан Лий, починала няколко месеца преди това. И докато участниците и гостите на фестивала се забавляват и правят празненства, парижките студенти организират протести срещу ограничаването на правата си от страна на правителството. На 13 май в стачката се включват ученици и работници и на демонстрация в столицата излизат 1 милион души. Пет дни по-късно в Кан е организирана пресконференция с участието на режисьорите Франсоа Трюфо, Жан-Люк Годар, Клод Льолуш, Луи Мал и Милош Форман, които съобщават, че е взето решение фестивалът да бъде прекратен.

Работници опъват червения килим пред Фестивалния дворец в Кан. Снимка: Ройтерс

Ако 1968 г. е удар за филмовата общност в Кан, то 1983 е годината, през която капитализмът тотално завладява фестивала. Тогава в града е открит Фестивалният дворец – сградата, която се превръща в най-важния “пазар” за купуване и продаване на филми в света. Там се предлагат сценарии и се прожектират трейлъри и филми, които не участват в конкурсната програма. Въпреки блясъка на фестивала и интереса към заглавията, борещи се за Златна палма, именно “пазарът за филми” е главната причина, поради която водещите играчи във филмовата индустрия пристигат ежегодно в Кан.

Решението на международното жури в Кан при кого да отиде Златната палма почти винаги предизвиква вълнение, несъгласия и спорове. След връчването на наградата неизменно следват интересни коментари от страна на пренебрегнатите кинотворци.
През 1989 г. режисьорът Спайк Лий е засегнат от решението на журито с председател Вим Вендерс. То решава да даде Златната палма на “Секс, лъжи и видео” на Стивън Содърбърг, вместо на Do The Right Thing на Лий. Обиденият режисьор прави доста забавно изказване. “Имам бейзболна бухалка с името на Вим Вендерс върху нея”, заявява той.

Майкъл Мур позира със статуетката Златна палма през 2004 г. Снимка: Ройтерс

В историята на фестивала има и случаи, при които обявяването на носителя на Златна палма е предизвиквало вълнение не само във филмовите среди. Така става през 2004 г., когато журито в Кан с председател Куентин Тарантино присъжда статуетката на филма на Майкъл Мур “Фаренхайт 9/11”, насочен срещу политиката на Джордж Буш. Мнозина тогава коментират, че това е направено с цел да се повлияе на изборите за президент на САЩ, които са насрочени за есента на същата година.

През 1961 г. Златната палма е връчена на филма “Виридиана” на испанския режисьор Луис Бунюел. Сюжетът проследява живота на млада монахиня, но в него има оргии, ексцесии и насилие. Реакцията на Ватикана не закъснява и оттам изпращат писмо до испанското правителство, в което заявяват, че филмът е обида за католиците. В резултат представителите на Испания в Кан се прибират в родината си по бързата процедура, а на пресата в страната е забранено да пише за филма. Година по-рано журито в Кан показва среден пръст на италианците, като връчва Златната палма на режисьора Федерико Фелини за филма му “Сладък живот”. По-рано на премиерата на филма в Милано режисьорът е освиркан.

Франсис Форд Копола. Снимка: Ройтерс

Не е тайна, че фестивалът в Кан притежава властта да направи някой филм успешен или тотално да го провали. Когато там е показан все още незавършеният филм на Франсис Фрод Копола “Апокалипсис сега”, моментално тръгват слухове, че режисьорът има проблеми със снимките. Светът чака със затаен дъх провала на Копола, който след “Кръстникът” просто не може да си позволи грешки. След прожекцията в Кан успехът на “Апокалипсис сега” е повече от огромен.

Точно обратното се случи миналата година с филма на Ричард Кели “Приказки от южната земя”. Той беше обявен за пълен провал и Кели, който преди това се прочу с “Дони Дарко”, оттогава се опитва да излъска накърнения си имидж. Какво по голямо доказателство за това, че въпреки блясъка и престижа си, фестивалът в Кан може да бъде и едно твърде жестоко място.

Още интересни факти за фестивала

– Има само един филм, който е печелил Златна палма и Оскар. Това е “Марти” на режисьора Делбърт Ман, който прибира двете статуетки през 1955 г.
– Последният френски филм, който е печелил Златна палма, е “Под слънцето на Сатан” през 1987 г.
– Сегашният дизайн на статуетката Златна палма е създаден през 1997 г. по идея на Каролин Шьофел – шефка на бижутерийния гигант “Шопар”.

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.