ВИП-персони вилнеят безнаказано по пътищата на Русия

Франс прес

На флашмоб в Москва участниците протестират със сини кофи срещу безнаказаността на множеството автомобили със сигнални лампи. Снимка: состав

Благосклонно отношение към ръководител на петролната компания „Лукойл“, чиято кола уби две жени в Москва, милост за дъщерята на апаратчик в Сибир – в Русия усещаната от обикновените граждани несправедливост поражда растяща мобилизация след редица скандали.

Жестоката катастрофа през февруари в Москва между автомобила „Мерцедес 500“ на Анатолий Барков, вицепрезидент на „Лукойл“, най-голямата руска частна петролна компания, и Ситроен с две жени, които загинаха на място, от месеци поражда реакции срещу предимствата за самообявилите се за ВИП-персони на пътя.

Пътната милиция автоматично хвърли вината върху Ситроена. Според очевидци обаче Мерцедесът, както често се прави в Русия, пресякъл осевата линия и се движел в насрещното платно, за да избегне задръстване. Той се сблъскал челно със Ситроена на двете жени – лекарки гинеколожки. Ръководителят на Лукойл не е бил зад волана. Той се отървал с леки натъртвания.

Смущаващо е, че според милицията не е могло да се използват от нито една от наблюдателните камери по Ленински проспект – централна пътна артерия в Москва, по която минават най-високопоставените държавни служители. Случаят предизвика възмущението на руснаци, които осъждат кастата „недосегаеми“ по пътищата на страната и призовават да се бойкотират бензиностанциите на Лукойл.

„Знаем, че в страната ни законите не важат за всички!“, казва блогърката Люси. Близък до разследването източник дозаби пирона тази седмица, като заяви, че Ситроенът е предизвикал катастрофата, като се отклонил в платното на Мерцедеса.
Следователно шофьорът на Лукойл би трябвало да бъде оневинен, както често става при катастрофи, в които са замесени важни хора в една страна, където корупцията и играта на влияние позволяват да се заобикаля закона.

Сред най-фрапиращите примери е този от 2005 г. с Александър Иванов, син на тогавашния министър на отбраната. Той шофирал колата, която уби 68-годишна жена, пресичала улицата на пешеходна пътека. Случаят бе приключен без да се даде ход на съдебно дело. Същата година Михаил Евдокимов, губернатор на Алтай, южен Сибир, загина в катастрофа с Мерцедеса му, който при задминаване се блъснал челно в кола в насрещното платно.

Съдът призна, че Мерцедесът със синя лампа се е движел със 150 км/час по отсечка, където максималната разрешена скорост е била 90 км/час, обаче шофьорът на другата кола бе осъден на четири години затвор.
Движение срещу злоупотребата със сините сигнални лампи (известни и като „буркани“) от луксозните коли организира все повече протестни прояви. Членовете му се движат със сини кофи, залепени на покривите на колите им в знак на подигравка.

В средата на август решение на сибирски съд за друга смъртоносна пътна катастрофа предизвика скандал. Дъщерята на местен апаратчик, Анна Шавенкова, се качила на тротоар с колата си в Иркутск, при което една жена била убита, а друга – осакатена за цял живот. Кадрите от катастрофата от наблюдателна камера бяха пуснати в интернет и предизвикаха бурни реакции в Русия.

Съдът осъди шофьорката на 14 години, от които тя ще лежи в затвора само три, при условие, че ако след освобождаването си и до края на 14-годишната тя направи ново нарушение, ще бъде върната обратно в затвора. Съдът оправда решението си с аргумента, че било нужно подсъдимата да може да отгледа малкото си дете. Руските медии се възмутиха от съдебното решение. Те подчертаха, че в същото време съд в Толяти, Волжска област, е осъдил майка на четири деца и бременна с пето на три години затвор за измама.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.