Хилари Клинтън: Настъпва „нов американски момент“ за света

Хилари Клинтън. Снимка: Държавен департамент

Държавният секретар на САЩ Хилари Клинтън обяви, че в международните отношения настъпва „нов американски момент“, изтъкващ важността на лидерството на Америка, което често трябва да се проявява по нови начини. В обширно обръщение пред Съвета за външни отношения Клинтън защити външнополитическия подход на правителството на американския президент Барак Обама. Нейната реч до голяма степен бележи превръщането й като лидер във външната политика във време, когато Обама е погълнат от проблемите в икономиката и междинните избори за Конгрес през ноември, пише в. „Вашингтон пост“.

Критиците обвиняват правителството, че не обръща достатъчно внимание на трудни въпроси като израелско-палестинския мирен процес и иранската ядрена програма, но Клинтън настоя, че ситуацията е точно обратната, като каза, че на тези фронтове се постига значителен напредък чрез класическа дипломация, без да се пестят усилия. Тя призова за търпение, заявявайки, че е нужно време, докато станат явни плодовете от труда на правителството.

Клинтън, която ще пътува следващата седмица за Близкия изток, за да насърчи преките преговори между Израел и палестинците, каза, че усеща „определен импулс“ в сегашното развитие на мирния процес, тъй като „и двете страни . . . разбират, че може повече да нямат друг шанс“. По думите й Израел е изправен пред демографски, технологични и идеологически заплахи, поради което за него би било от голяма полза да постигне „мирно споразумение с една светска палестинска власт, загрижена за икономическото бъдеще на своя народ“.

По въпроса за Иран тя заяви, че САЩ се стремят да следват балансиран подход, като публично подкрепят усилията в самия Иран за насърчаване на демокрацията, без да предприемат действия, с които да застрашат иранския народ. Същевременно тя остро атакува режима в Техеран, като каза, че „без съмнение Иран се оформя като военна диктатура“, прикрита зад религиозна идеология.

В реч, целяща да рекламира успехите на правителството на Обама във външната политика, Клинтън недвусмислено изтъкна водещата роля на Америка в един опасен свят, като заяви, че светът разчита на САЩ. „След години на война и несигурност хората се чудят какво е приготвило бъдещето, у дома и в чужбина. Затова нека да го кажа ясно: Съединените щати могат, трябва и ще водят в този нов век“.

Преди 14 месеца, в обръщение пред същата аудитория, Клинтън подчерта нуждата САЩ да развият „нов начин на мислене за това как да използват силата си“, като основават политиката си на партньорство и убеждаване, а не на груба сила. Във вчерашната реч приказките за партньорство и убеждаване също присъстваха, но ударението беше върху нуждата Америка да бъде лидер, коментира в. „Ню Йорк таймс“.

Като значими външнополитически успехи Клинтън изтъкна „рестартирането“ на отношенията с Русия, задълбочаването на диалога с Китай и Индия и организирането на глобален отговор на иранските ядрени амбиции. Американският държавен секретар направи силно изказване за положението с нарковойната в Мексико, като сравни действията на наркокартелите с бунтовническа дейност и предупреди, че Мексико може да заприлича на Колумбия отпреди 20 години, „когато наркотрафикантите контролираха определени части от страната“.

Изненадващо беше, че тя не каза почти нищо за Афганистан, където САЩ се опитват да приключат участието си в продължаващия вече девет години конфликт, нито за Северна Корея, където Вашингтон нервно следи развитието на ситуацията на фона на очакванията лидерът Ким Чен-ир да предаде властта на един от синовете си, посочва „Ню Йорк таймс“.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.