24 часа

Справка-анализ за българските вестници

Из справка-анализ за българските вестници на английски език, изготвена за чужда компания, на която попадна e-vestnik. Направени са съкращения, за да не се разбере източникът. Превод: e-vestnik. …Националните всекидневници са в криза. На основните „Труд“, „24 часа“ тиражите им от 2000 г. насам са спаднали с над 200% – по-голям от обичайния спад за Западна Европа в същия период. Всекидневниците продължават да са влиятелни. Причината е, че ги цитират телевизиите и радиата, също и Интернет издания. Вестниците, за разлика от телевизиите, отделят място за статии по проблеми…., докато телевизиите обхващат проблемите предимно информативно и накратко. Телевизиите канят експерти и бизнесмени…

Най-уволняваните журналисти за свободата във вестниците

Румен Леонидов. Снимка: Нели Томова
Тодор Токин. Снимка: Нели Томова

Румен Леонидов и Тодор Токин са дългогодишни журналисти в различни медии, които в разстояние на три месеца бяха уволнени първо от в. „Поглед”, после от в. „Класа”. (Виж биографична справка за тях по-долу.) – Вие двамата се оказахте най-уволняваните редактори в българските вестници в последните години. Този факт е достатъчно знаменателен, за да си поговорим какво става в българските вестници и какво ви се случи на вас. До почнем наред – вас ви уволниха два пъти от два различни вестника за по-малко от половин година? Румен Леонидов: – За 3 месеца. Това може би е рекорд. – Какво направихте толкова?…

Защо българските вестници манипулират какво точно подписа България с Путин?

Разлистваш вестниците, четеш за посещението на Путин и подписаните договори и все повече се объркваш. “Труд”: “50 на 50” с Русия, Путин отстъпи за “Южен поток”; “24 часа”: “Путин отстъпи малко”; “Стандарт”: “Измъкнахме реми с Русия”. Същевременно руският в. “Комсомолская правда” по същия повод написа: “Владимир Путин печели България от САЩ”. Онлайн изданието „Правда.ру“ пише: “Троен удар за Путин в София, Европа никога няма да се отърве от газовата зависимост от Русия”. В. „Комерсант“: „Руската делегация пристигна в София сякаш за да изкупи нацяло България. В преговорите за „Южен поток“ Москва не е направила никакви по-сериозни отстъпки, въпреки че Първанов…

С АЕЦ “Белене” не всичко е супер, както твърдят вестниците

Информацията за „Белене“ във в. „Труд“ в събота.

В събота вестниците съобщиха, че Европейската комисия е разрешила строителството на АЕЦ в Белене. Новината от Брюксел обаче беше предадена доста изкривено и с еуфорични заглавия в някои от големите вестници, коeто може да доведе до недоразумения в бъдеще. Някои вестници направо публикуваха дезинформации. Всички големи всекидневници скриха част от решението от Брюксел, в което се казва, че комисията е “подчертала пред инвеститора важността от разнообразяването на доставчиците, като аспект от сигурността при снабдяването с ядрено гориво за цялата ядрена индустрия на ЕС”. Този дребен детайл всъщност е много важен – руският проект предвижда доставка на ядрено гориво само от…

„24 часа” уважи e-vestnik

Първа страница на „24 часа“ от 1 декември.

На 19 октомври т. г. e-vestnik написа „Секс-играчки нахлуват в аптеката и кварталния магазин”. В статията се разглежда явлението как секс-играчки се продават вече дори в супермаркетите. Съботният брой на „24 часа”, 1 декември, излезе със заглавие на първа страница „Сексът влезе в супера”. Хубаво е, че и „24 часа” забеляза явлението. Хубаво е, че авторът във вестника има сходни разсъждения с авторката на текста в e-vestnik Светослава Банчева. Например, в e-vestnik пише, че работата вече отива натам, като си купуваш кисело мляко, на рафта отзад да надничат разни сексиграчки. В „24 часа” – „Кутия прясно мляко, хляб и вибриращо…

История за хазарт в мрежата, черно тото и Васил Божков – 2

Васил Божков (вдясно с пурата) на трибуната на стадиона по времето, когато беше собственик на ЦСКА. Вляво е Иван Славков. Снимка: Булфото

Една история за покер в мрежата, черно тото и хазарта в Интернет се появи в e-vestnik на 31 май т. г. Неотдавна редакторите на сайта установихме, че от нея мистериозно е изчезнала една любопитна част, която засяга хазартния бос Васил Божков. Въпреки проучванията не успяхме да установим как тази част от текста е изтрита от сайта. Не страдаме от излишна параноя, но фактът си е факт и за нас остава без обяснение. Затова решихме да публикуваме отново липсващата част, като допълним информацията за хазарта в мрежата, според някои публикации в Интернет и някои вестници. По-долу следва липсващата част от текста,…

И ГДБОП участва в заверата с фалшивите бандероли

Мастика „Карнобат“ на промоция за 5,10 лв. (плюс малка бутилчица!). В момента на промоция се продава и мастика „Пещера“ на 5,30 лв. Само акцизът, спиртът и ДДС-то в тези бутилки струват колкото крайната цена.

През седмицата стана нещо любопитно. Т. нар. антимафиоти нахлуха в завода за производство на алкохол “Селект дистилъри” в Княжево и обърнаха складовете му да търсят фалшиви бандероли. Не намериха. Взели обаче проби от алкохола, от бандеролите. Щели да анализират. Същевременно антимафиотите намериха бутилки с фалшив бандерол в някакъв друг склад, като прессъобщенията на полицията целяха да покажат, че това са бутилки, произведени от „Селект Дистилъри”. Защо беше тази акция? Само няколко дни по-рано директорът на “Селект дистилъри” Павлин Найденов, в качеството си на председател на Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на алкохол, обяви на пресконференция, че най-големите производители на…

Йордан Ганчовски: В Чикаго отначало я карах „по врачански”. Отучиха ме…

Снимка: e-vestnik

Йордан Ганчовски е издател, поет и литературен критик, който живее в Чикаго, САЩ. Пише стихове на български и английски. Сега е в България за пръв път след 15 години и половина. Завършил е журналистика в СУ „Климент Охридски“ през 1983 г. Автор е на стихосбирките на български „Зимна сеитба“ (1983), „Нагоре към корена“ (1989) и на литературно-критически статии и публицистика. От януари 1992 г. живее в Чикаго, където издава на английски книгите “The Stone Boat”(Каменният кораб) (2000), “Letters Sent by The Wind” (Писма, изпратени по вятъра) (2001; 2006). През 2000 г. и 2001 г. е номиниран за поет на годината…

Съдът толерира престъпници, вестници ги възпяват като светски персони

Полицаи заловиха четирима души, отвлекли в Пазарджик българин от турски произход и поискали откуп от 5 млн. евро, намален после до 2 млн. Бизнесменът е държан един месец (!) затворен, докато похитителите получат първоначалните 200 000 лв. откуп. Когато заловят похитители за подобно деяние в цивилизования свят, дори с чисто съдебно минало, те не могат да се измъкнат под гаранция. Или съдът определя непосилна сума за гаранция. И попадат зад решетките по бързата процедура, с тежки присъди. В българския свят трима от похитителите веднага са пуснати на свобода срещу парична гаранция от по 2000 лв. Единият от освободените има 3…

“24 часа” или мизерията на журналистиката

“14-годишно момче позира с китара в ръце пред развятото знаме на любимия отбор “Левски”… С предизвикателна пози момчето сякаш иска да изкрещи нещо на преминаващите по бул. “Прага” столичани. Нещо от рода на “Аз съм бунтар! Ще разтърся този град”, но грохотът на минаващите трамваи заглушава възмъжаващия глас. Тази бледа черно-бяла снимка е от средата на 60-те години на ХХ век…” Този цитат от съботния брой на в. “24 часа” не е за някой бунтар с китара от ранга на Джон Ленън, Висоцки или поне Кирил Маричков, нито за бъдещ дисидент като Георги Марков. Така започва съботният очерк на…

Как българските вестници се бъзикат с Буш

в. „Телеграф“

Ден преди пристигането на американския президент в България българските вестници излязоха със заглавия, на които сигурно аташетата по печата в чуждите посолства дълго са се чудили. Заглавието на първа страница във в. „Телеграф“ – „Буш идва с диария“ трудно може да се обясни от професионална гледна точка. Дали е израз на антиамериканизъм, с какъвто се слави издателят на вестника – Блъсков, трудно може да е определи. Или пък така иска да грабне читателя? Айде, „Телеграф“ минава за жълт, диарията му подхожда. Меродавният в. „Стандарт“ уведоми на първа страница: „Буш си носи чаршафи и храна“. Това, изглежда е най-интересното от визитата…

Полицията лъже, Блъсков маже

Какво е общото между Румен Петков и Петьо Блъсков? Двамата са единодушни, че няма бит журналист при инцидента до Съдебната палата, полицаите са невинни, а фоторепортерът се е набил сам. Румен Петков с официално изявление оневини полицаите. Блъсков чрез вестника си “Монитор”, още преди него разви тезата, че фоторепортерът лъже, че е бит от полицаи. Какво единодушие между министър и вестник. Един доблестен главен редактор проявява държавническо мислене. Защо обаче нито авторитетът на Петков, нито на Блъсков, е висок? Защо в случая двамата звучат фалшиво? Проверката за бития журналист приключи със заключение, че фоторепортерът синините си ги е нанесъл сам,…

Китайските хунвейбини и българският батак

Част от заглавията на вестниците по случая с картината за Баташкото клане. Между „24 часа“, „Труд“, „Телеграф“, „Атака“, няма разлика.

„Свари го в олио, смачкай кучешката му глава!” Призив от дадзибао, 1966 г. Умишлено провокираната истерия, че някой се опитва да пренаписва историята ни, като за начало отрича, че е имало баташко клане, достигна върхове, за които и Цян Цин – четвъртата и последна съпруга на Мао Дзедун, би могла само да си мечтае. При това нейните постижения в пропагандата не бива да се подценяват. Нека не забравяме, че Културната революция в Китай започва не толкова на 20 март 1966 година, когато Мао казва: „Ние имаме нужда от решителни хора, които са млади и не особено образовани…“, а на…

Вестниците и президентът се заБатачиха предизборно

Ако някой е виждал заглавията във вестниците в последните два дни сигурно е помислил, че България влиза във война с Турция и Европейския съюз едновременно. Пръв гръмна „24 часа”: „Нямало баташко клане”. В София щял да се състои семинар по германски проект, на който учени да доказват, че Баташкото клане е преувеличено. На другия ден „Труд” доразви истерично темата с едно баташко интервю на Валерия Велева, в което тя се опитва да набие по телефона някаква изкуствоведка. А Божидар Димитров, направо обяви пред „Телеграф”, че всичко било платено от Турция. Волен Сидеров поиска закон, който да наказва със затвор хората,…

  • 1
  • 2